Se apropie începerea anului şcolar şi după cum observ din căutările de pe
Google care ajung pe blogul meu, părinţii încep să se informeze despre şcoli şi
grădiniţe.
De aceea, m-am gândit că ar fi util să mai scriu ceva legat de aceste subiecte,
iar astăzi voi aborda subiectul şcolilor.
Prima idee a fost o comparaţie între şcoala de pe vremea noastră şi
cea de azi precum şi la impresiile din perioada mea de profesorat. Voi lăsa
această variantă pentru altă dată, fiind mai potrivite acum informaţiile mai recente.
Iar acestea provin doar din experienţele mele de părinte şi implicit ale
lui Mihnea de elev.
Voi face deci, o comparaţie între şcolile din Bucureşti, vizitate în
vederea înscrierii băiatului în clasa I şi cea din Botoşani, în care, urmare mutării
noastre acolo, Mihnea a frecventat clasa I.
La începutul ultimului an de grădiniţă, ne-am interesat de şcolile situate în apropierea
casei şi mai ales de învăţătoare. În paranteză fie spus, în situaţia în care
locuieşti în Bucureşti, am considerat întotdeauna că dacă am de ales între o
şcoală de renume şi o învăţătoare foarte bună dintr-o şcoală de cartier, aleg a doua variantă.
Precizez că nu locuim central. Motivul principal este traficul infernal din
acest oraş şi nu văd rostul pentru care să chinui zilnic copilul, cu un drum de
cel puţin o oră. Consider că, la nivelul claselor mici, cel mai important lucru
este să aibă o învăţătoare bună.
Am vizitat câteva şcoli şi am găsit o doamnă învăţătoare despre care am
aflat lucruri foarte frumoase şi mi-a lăsat şi mie o impresie excelentă. Şcolile însă, mi-au lăsat un gust
amar.
Amar, foarte amar...
Dacă în ceea ce priveşte clasele I-IV, lucrurile mi-au părut
în ordine, elevii ciclului secundar m-au speriat. I-am văzut pe micuţi în clase, pe holurile şcolilor
şi în curte şi nu m-a frapat
nimic. Era totul obişnuit, aşa cum am ştiut şi am văzut întotdeauna copiii.
Unii mai săreau, alţii mai ţipau, sau alergau, sau râdeau. Totul normal. Nimic
altfel de cum ştiam eu că erau copiii. Dacă pe cei mici, i-am văzut coborând frumos scările,
civilizat şi disciplinat, cei mari păreau aproape scăpăţi de la închisoare.
Trânteau uşile de m-am mirat cum de mai pot exista uşi în acea clădire. Alergau pe holuri ca scăpaţi
din balamuc. Ţipau şi făceau o hărmălaie de am crezut că râmân fără timpane.
Inclusiv în uşa secretariatului. Tot în uşa secretariatului era o grămadă mare
de băieţi, care trăgea de o fată întinsă complet pe jos. Nu am identificat
foarte bine dacă fata râdea sau ţipa, din cauza zgomotului cumplit din holul
şcolii. M-am dus şi i-am
potolit, am ridicat fata şi i-am
certat puţin. S-au potolit un minut şi au reînceput. Fata râdea. Părea că îi
făcea chiar plăcere
I-am întrebat dacă se bat
sau se joacă şi fata mi-a
răspuns că se joacă.
Apoi a venit la mine cu o plângere, un băieţel. Clasa a-V-a sau a VI-a. Îl
înjurase altul.
Ca un buuuun mediator, am împăcat
copiii.
În toată această perioadă-10 minute, 15
minute-, NU a existat nici o reacţie din secretariat.
NU a ieşit nimeni, NU a spus nimeni
nimic.
Am intrat, când a venit doamna pe care o
aşteptam.
Nu m-am putut abţine să nu am nici o
reacţie şi le-am spus:
"Am stat aici puţin, pe hol, şi
m-am îngrozit de ce am văzut!"
Răspunsul a fost:
"Şi noi! Tot timpul!"
Aha! Deci aşa stau lucrurile pe la voi.
Te îngrozeşti tot timpul dar nu faci
nimic.
Ce pot să mai zic.
Mai bine tac.
Şi
mă duc acasă şi sun o fostă colegă, care are doi copii, mai mari decât Mihnea.
Şi îi povestesc, destul de şocată, ceea ce am văzut.
"Aşa este peste tot!" vine
prompt răspunsul ei.
Şi iar nu mai ştiu ce să mai zic.
Ce pot să vă spun este că nu era aşa. În
1996, când am plecat eu din învăţământ, nu era aşa. Nu lipseau profesorii total
de pe holuri, nu erau secretare absolut inerte şi nu erau copiii atât de
apucati.
M-am gândit că îl vom lăsa pe Mihnea
într-o şcoală apropiată, dar în clasele mari, nu este de făcut şcoală aici.
Concluzia fiind luată, ne-am văzut de anul de grădiniţă şi de viaţa noastră
destul de agitată, din acea perioadă.
A trecut aproape un an, şi în iulie anul trecut, într-un moment de cumpănă
dar şi dintr-o dorinţă de schimbare, ne hotărâm brusc să ne mutăm la Botoşani.
Intrăm într-o agitaţie fizico-psihico-emoţională nebună, şi pe 21 august
eram acolo.
Cum acolo am locuit
central, am luat la analizat şcolile apropiate. La trei paşi era Şcoala de
artă, la care învăţase şi Mihai. Ne-am gândit să încercăm acolo, ţinând cont şi de faptul că Mihnea are ceva
înclinaţii artistice, deşi am o reţinere referitoare la specializarea de la
vârste atât de mici.
Nu l-am putut înscrie, pentru că toate clasele erau formate din primăvară
şi nu mai era nici un loc. După mai multe cercetări, ne-am oprit la Şcoala nr.
17 şi la D-na învăţătoare Rada Nastasia. Şef de investigaţii şi de înscriere,
fusese de data aceasta Mihai, într-un drum precedent pe care îl făcuse singur.
La câteva zile după 1 septembrie, când reîncepe viaţa în şcoli, l-am luat pe
Mihnea de mânuţă şi ne-am dus să vedem şi noi şcoala şi să le cunoaştem pe
doamnele directoare şi învăţătoare.
Şi iar am o surpriză.
Dar invers!
Mi-a plăcut!
Am înţeles că şcoala este mai nouă şi că şi-a câştigat deja un renume, prin rezultatele bune
pe care le-au obţinut. Are
câţiva ani, dar nu ştiu exact câţi. Se vedea că este mai nouă, pentru că
iese din tipicul construcţiilor clădirilor de şcoli, pe care le cunoaştem cu
toţii, de pe vremea când ne mai tremura şi nouă sufletul prin băncile acelea
învechite. Este o clădire pătrată, cu o curte interioară, tot pătrată bineînţeles,
ca la locuinţele spaniole. Toate coridoarele sunt luminoase, pentru că au pe o latură
ferestre spre curtea interioară. Acolo, un decor frumos era pregătit să
întâmpine copiii şi noul an. Un brad mare, plin de mici obiecte făcute de
copii. Toată şcoala era luminoasă, cu panouri pline de picturi, fotografii,
hărţi distractive şi diplome. Multe diplome, foarte multe diplome.
Şi mi-a mai plăcut foarte
mult intrarea profesorilor şi scara. Spaţioasă, largă, luminoasă,
impresionantă. Mi-a rămas în
memorie o asociere cu o scară de mare hotel de epocă. Ca spaţiu şi lumină
vorbesc, nu ca stil arhitectural, căci acolo vorbim de cu totul şi cu totul
altceva. Nu au şcolile româneşti parte de astfel de clădiri. Şi pe scară
decorul era foarte reuşit.
În spatele clădirii este o foarte mare sala de sport. Curtea este cam mică,
dar există compensare datorită sălii.
Apoi a început şcoala şi am scris în martie despre deschiderea anului
şcolar. Am spus acolo(Şcoala în provincie se numeşte- poate mă ajută cineva cu un sfat că nu ştiu cum să pun linkul aici) că a
fost cea mai frumoasă deschidere de an şcolar pe care am văzut-o în viaţa mea. Nu scriu astăzi despre
doamna învăţătoare, pentru că şi aşa m-am lungit foarte tare şi
subiectul este şcoala. Dar nu pot să trec mai departe, fără a spune că surpriza
şi bucuria mea cea mai mare, legată de şcoala din Botoşani, nu a venit de la
clădirea şcolii, ci de la calitatea actului didactic şi a celor care îl
efectuează. Mi-a plăcut clădirea
şcolii, este foarte adevărat, dar cel mai mult am fost impresionată de ce se
făcea acolo. Am spus dedicaţie şi aşa spun şi acum. O altă postare în
care vorbesc despre calitatea actului didactic este Lecţia deschisă cu părinţii-apel pentru profesori şi părinţi. Pe aceasta o
găsiţi în topul postărilor unde a fost multă vreme, pe primul loc.
În plus, am criticat şcolile din Bucureşti, pentru nişte impresii care nu
au legătură cu actul şcolar, şi corect este ca în articolul de azi, să prezint
şi pentru Botoşani aceleaşi aspecte.
Am avut timp, după începerea anului, să observ foarte bine comportamentul
elevilor.
Tot de holuri, tot din afara clasei.
Altceva, faţă de ce v-am
povestit mai sus.
Adică, un comportament normal.
De copiii bineînţeles. Dar normal.
Îi vedeam dimineaţa pe cei mici şi la prânz pe cei mari. În primul rând, că
am uitat să vă spun că intram în şcoală. Aceasta nu era păzită de personal de
securitate şi părinţii puteau intra în şcoală. Bine, nu este nimic rău în
faptul că în Bucureşti sunt păzite şcolile. Subliniez, că noi puteam intra
oricând în şcoală, ceea ce nu poţi face în şcolile bucureştene. Administratorul
era permanent la uşă, cu ochii pe toată lumea. Senzaţia mea a fost că ştia toţi
părinţii. Oricum, nu am auzit niciodată de vreun incident care ar putea duce la
ideea pazei plătite a şcolilor.
Apoi, pe holuri, copiii mai alergau. Dar
normal, în limitele a ceea ce am ştiut întotdeauna, că înseamnă un comportament
copilăresc. Ştiu cât de mult a explicat copiilor şi a insistat D-na Rada asupra problemelor de comportament. La
începutul anului, auzeam mereu aceste discuţii, la sfârşitul orelor, purtate cu
copiii şi părinţi. Reţin că de multe ori insista asupra alergatului pe
coridoare şi le atrăgea mereu atenţia să meargă pe mijlocul culoarului, pentru
a nu fi loviţi de uşile ce se puteau deschide brusc, de către elevii repeziţi.
Dar oricum, uşile nu se deschideau ca la Bucureşti.
Nu pot afirma că nu sunt probleme în comportamentul elevilor, în Botoşani.
Probleme sunt peste tot. Vreau doar să spun, că acolo, copiii sunt altfel. Zici
că eşti într-o şcoală, nu
într-un balamuc.
Şi este păcat că se întâmplă aşa!
Ştiu că este un pic incorectă comparaţia. Am comparat nişte şcoli bucureştene
de cartier, cu o şcoală centrală, sau semicentrală, din Botoşani.
Poate că ar fi fost mai bine să fi înscris copilul şi aici, tot undeva în
centru.
Nici nu mai ştiu. Dar nici mersul cu autobuzele bucureştene, o oră sau
chiar o oră şi jumătate pe zi, nu este o fericire. Doamna învăţătoare, însă,
îmi place foarte mult.
Se ştie că însingurarea şi pierderea de identitate care apare în oraşele
foarte mari, schimbă comportamentul.
Dar e prea repede în clasa a V-a.
Mihaela Dămăceanu
P.S. Am mai vizitat încă o şcoală. Şcoala generală nr. 7. La fel de frumos!
Etichete: Botoşani, Bucureşti, şcoala generală, şcoala nr. 17