A face profesia care îţi place
este un alt factor foarte important al succesului în viaţă. Extrem de important
în viaţa fiecărui om. Aceasta presupune să ştii concret ceea ce se face în acea
profesie, pentru că diferenţa de la vis sau film, la realitate….este mare. Mai
presupune şi să-ţi
descoperi aptitudinile. Şi pentru că nu este lucru uşor, rolul nostru de
părinte ar trebui să îşi facă simţită prezenţa. Conştienţi de dificultatea
descoperirii înclinaţiilor şi aptitudinilor copiilor, am fost mereu atenţi la
preocupările lui Mihnea.
Având în vedere că în familia
lui Mihai a existat pe toată linia un talent muzical, am sperat că acesta i s-ar putea transmite şi
băiatului nostru. Am urmărit cu atenţie dacă are un interes legat de muzică dar
nu am observat mai nimic. Abia în ultimul timp a început să îl preocupe puţin
muzica şi dansul. Chiar dacă vine mai târziu, ne bucurăm şi vom monitoriza în
continuare acest interes pentru a vedea cum evoluează. Oricum, am avut surpriza
de a descoperi că a ascultat cu atenţie Phoenix şi mi-a spus că i-a plăcut. Acest lucru s-a întâmplat în iarna trecută. Aseară a
avut o repriză de dans şi am constatat că a evoluat şi aici, începând să simtă
mai bine ritmul şi adaptând mişcarea la acesta. Ne-a spus că l-a ajutat şi cursul de modeling. Doamne
ajută!
Vom studia problema, în
continuare.
Nu la fel au stat lucrurile cu
desenul.
Prima dată când a luat
creioanele în mână, a fost cu cărţile de colorat. Întâi le-a mâzgălit. Apoi, ca toţi copiii, a
început să le coloreze. Era cam de doi ani şi ceva. Depăşea mereu conturul şi
nu avea răbdare să termine desenul. A durat cam până pe la patru ani, când a
început grădiniţa. Acolo a desenat mai mult decât o făcea acasă şi s-a simţit o uşoară evoluţie.
Nu a remarcat nimeni vreun talent legat de desen. Dar a continuat să deseneze
şi acasă. Am observat că o făcea din ce în ce mai bine, dar mai ales o făcea cu
plăcere. Nu îl puneam noi să deseneze. Era alegerea lui. Exersa mereu aceleaşi
teme, care îi plăceau lui, desigur. Adică corăbii, vapoare, locomotive şi
trenuri, apoi tancuri şi explozii. Făcându-le des, am crezut
că le face din ce în ce mai bine, pentru că le-a tot exersat.
Într-o duminică dimineaţă, stătea pe jos ca
de obicei, spre disperarea mea. Îşi ia hârtia şi creionul şi nu ştiu cum îmi
vine să îi spun să mai deseneze şi altceva.
Se gândeşte şi apoi începe. Două
minute, patru-cinci
linii şi a terminat. Când mi-a
arătat desenul, a fost primul moment când am gândit că este posibil să
aibă talent la desen. Făcuse o pasăre, aşezată pe creanga unui copac. Era un
desen chiar reuşit, mai bun decât cel pe care l-a făcut ulterior, pentru a-l pune pe blog. Din păcate,
l-am rătăcit în toate
mutările noastre.
Au trecut trei ani de atunci şi
el continuă să deseneze. Am încercat să îl încurajăm cât putem de mult,
explicându-i continuu
că orice pasiune cere muncă şi exerciţiu. A înţeles şi el acest lucru şi nu se
mai supără dacă îi mai dăm câte o sugestie sau părere negativă, pe care la
început le suporta destul de greu.
Sunt desene de copil şi acest
lucru este vizibil. Dar ceea ce contează mai mult este faptul că perseverează
şi că o face cu plăcere. Nu desenează niciodată după model şi au foarte multe
detalii care ilustrează imaginaţia şi spiritul de observaţie. De aceea,
întotdeauna i-am apreciat
munca şi l-am lăudat. Am simţit de fiecare dată, că
acest lucru a contat mult pentru el.
Ceea ce vroiam să transmit
părinţilor care observă la copiii lor o înclinaţie spre un anume domeniu, este
că rolul lor în dezvoltarea acelei aptitudini, este foarte mare.
Din experienţa noastră, pot să
spun că grădiniţa şi şcoala nu vor acorda prea mare atenţie descoperirii
talentelor copiilor. Cel puţin la vârsta mică, educatoarele şi învăţătoarele sunt
centrate pe matematică şi română şi nu le interesează la fel de mult celelalte
obiecte.
Mihnea a desenat şi la grădiniţă
şi la şcoală, observând că astfel atrage atenţia celor din jurul lui. În mod special,
copiii sunt cei pe care îi impresionează cu desenele. Din partea cadrelor
didactice, nu am avut prea multe reacţii de încurajare. Sau cel puţin, nu au
ajuns la mine aceste reacţii.
Am suplinit noi, cât am putut şi
l-am dus la un curs de desen.
A fost unul gratuit şi nu putem spune că am fost deosebit de impresionaţi de
ceea ce a învăţat acolo. Dar a mers conştiincios aproape un an şcolar şi a
pictat sub îndrumarea unei profesoare de desen, care oricum ştie mai multe
decât noi. Ceva, ceva, tot s-a
lipit de el şi de acolo.
Când
am făcut acest blog, mă gândeam că oamenii nu vor fi foarte interesaţi de desenele
unui copil de 8 ani. A fost o mare bucurie să descopăr că sunt multe intrări pe
blog, generate de desenele lui. Acest lucru l-a încurajat şi mai mult, ceea ce îi dă un elan în plus în a desena
mai mult.
Nu ştim sigur dacă va continua
acest hobby şi dacă va ieşi ceva din asta, mai târziu. Dar vrem să îl încurajăm
şi să îl sprijinim cât putem, să cultive acest frumos obicei.
Închei
cu un mesaj adresat părinţilor, de a conştientiza că noi suntem cei mai
importanţi factori de sprijin în descoperirea şi cultivarea oricărui talent al
copiilor şi de a încuraja permanent orice aptitudine pe care o descoperim la
ei.
Mihaela
Dămăceanu
Etichete: aptitudinile copiilor, cultivare talent, desenul, încurajare